Thursday 5 March 2020

Bunga Teratai Mekar di Tasik Dal Pada Musim Panas

Bunga Teratai Mekar di Tasik Dal Pada Musim Panas


Jika korang pergi ke Kashmir pada musim panas dan menginap di houseboat di Tasik Dal, pasti korang akan nampak di merata-rata kawasan di Tasik Dal dipenuhi dengan lotus atau pun bunga teratai. Sememangnya penduduk tempatan menyemai benih bunga teratai ini. 

Rupanya, batang lotus ini menjadi salah satu dari jenis makanan mereka. Apabila habis bunga teratai dah layu, mereka akan kutip sisa-sisa nya untuk dijadikan makanan binatang peliharaan mereka pula.


The floating gardens, known as "Rad" in Kashmiri, blossom with lotus flowers during July and August.


gambar dari google




Waktu itu, saya travel solo ke Kashmir untuk bercuti pada bulan Julai, sebab nak experience Kashmir pada summer season.. maklumlah Kashmir kan ada 4 musim. Jadinya, nak merasa semua musim lah. 

Memang kurang pelancong yang pergi Kashmir pada musim panas. Saya pun rasa, cukuplah sekali saja saya pergi pada musim panas tu sebab cuacanya memang sangat panas, dah lebih kurang sama panas di Malaysia jugak, hinggakan saya tak mau keluar berjalan pada waktu siang.. tak sanggup panas nya... ya amat panas.. dah petang baru saya keluar. 

Selalunya pada musim panas, pelancong akan pergi ke Leh-Ladakh kerana di sana cuaca memang sejuk.

 








The petals of flowers open in dawn and start closing from the afternoon. 
By evening, the petals are completely closed.


view dari balcony houseboat



--> Jom Melancong Kashmir ðŸ˜Š




No comments:

Post a Comment

Sonamarg in Winter Season

Sonamarg In Winter Season Sonamarg  bermaksud  ' Meadow of Gold' . Musim Winter di Kashmir akan berlanjutan selama 5 bulan iait...