Saturday 10 November 2018

Jom Melancong Kashmir

Assalamualaikum 
Salam perkenalan buat pembaca yang budiman...

Blog Jom Melancong Kashmir Bersama Emie Johari ini baru saya wujudkan setelah hampir 2 tahun saya berulang-alik ke Kashmir samada bercuti sendiri atau pun membawa customer... heheee...


Kekerapan saya berulang-alik ke sana tu menyebabkan rakan-rakan menggelarkan saya seperti 'Balik Kampung' ke Kashmir tu! hahahaaaa... kelakar sungguh rasanya.. 😝



Masih saya ingat lagi, waktu kali pertama saya menjejakkan kaki ke bumi Kashmir ini adalah pada tahun 2009. Ketika itu, saya mengikuti rombongan dengan salah sebuah travel agency. Rasanya, trip itu terlalu singkat bagi saya dan apabila pulang ke tanahair, perasaan rindu yang teramat sangat bagai melambai ku untuk menjejakkan kaki lagi ke bumi indah itu.

Kali kedua, alhamdulillah rezeki walau pun tak lama, saya dapat kembali lagi sekali ke bumi Kashmir pada tahun 2016. Tika itu, saya ber'backpack' bersama travel buddies. Kami dalam rangka lawatan 16 hari ke India yang merangkumi Goa, Shimla(cari tempat lokasi movie 3 Idiots punya pasal 😉), Chandigarth, Hyderabad, Delhi, Agra, Jaipur serta bumi Kashmir... 


Apa??? India? Kashmir? eiiiiiiiii... tak busuk ke? tak kotor ke? haaa... waktu itu, ramai kawan-kawan yang merasa hairan dengan misi kami nak sampai ke Kashmir itu, kerana tika itu.. Kashmir belum lagi terbuka di mata rakyat Malaysia untuk dilawati. Malah ramai yang tidak mengetahui langsung tentang Kashmir. Berita yang digembar-gemburkan tentang bumi Kashmir tidak selamat untuk dilawati juga menjadi antara faktor penghalang keinginan mereka ke sana.




Pengalaman-pengalaman yang dikutip ketika berada di Kashmir adalah sangat bermakna.. Pemandangan yang sungguh indah dijadikan oleh Maha Pencipta di serata ceruk Kashmir ini sehinggakan Kashmir digelar sebagai 'Paradise on Earth'. Bayangkanlah... Subhanallah! View memang sangat awesome! 

Lagi satu... kalau korang tak berkesempatan nak melawat ke Switzerland.. jangan susah hati.. sebab di Pahalgam Kashmir juga, digelar sebagai 'Mini Switzerland'. Jadi, bolehlah korang bayangkan macamana indahnya view di Kashmir.. sampaikan boleh diberi gelaran seperti itu ye.

So, selepas trip itu.. sekali lagi saya merasa belum puas lagi menikmati keindahan bumi Kashmir dan sentiasa upload gambar-gambar view cantik di sana ke dalam facebook, yang mana menjadikan ramai yang telah membuka mata akan keindahannya. 


Entah kenapa saya tak pernah berasa puas berada di bumi Kashmir tu pun saya tak tahu... bagai digamit-gamit selalu... Maka, oleh sebab itu lah juga, saya kembali lagi ke Kashmir. Juga atas permintaan teman-teman, saya membuka dan menawarkan pula trip ke Kashmir kepada public / rakan-rakan fb dan sambutannya sangat menggalakkan.

Ok, saya letak tepi dulu tentang persoalan kehidupan penduduknya yang agak miskin (walaupun ramai juga penduduknya yang kaya raya) 
di situ, terutama sekali yang tinggal di luar bandar kerana di post ini saya cuma membicarakan tentang kecantikan alam semulajadinya dulu. 

Sudah banyak tempat juga yang saya dah cover di sekitar bumi Kashmir tu, tapi masih belum habis-habis lagi. Pendek kata, setiap kali saya 'balik kampung' tu, ada je lah tempat baru yang saya terjah.. 😅

ooooooohhh ye...

Untuk pengetahuan semua, saya juga merupakan salah seorang rakan kongsi di sebuah syarikat gergasi di Kashmir yang berdaftar dengan Ministry Tourism nya, beribu pejabat di bandar Srinagar dan juga mempunyai cawangannya di New Delhi. Jadi, saya tidak perlu takut lagi untuk ditipu oleh agen di Kashmir ye.

Buat anda yang di luar sana.. juga perlu berhati-hati untuk deal dengan agen dikashmir kerana ramai yang telah 'terkena' dan service mereka tidak seperti yang dijanjikan.



Saya bukan saja organise trip ke Kashmir, malah saya juga menawarkan trip Kashmir + Golden Triangle (Delhi-Agra-Jaipur). Masih ada yang kurang pasti dan bertanya pada saya, Taj Mahal tak pergi ke? ehh.. adaaa laaa... Taj Mahal tu terletak dalam bandar Agra tau..

Ok, rasanya cukup dulu setakat ini saya menulis, inshaallah akan saya sambung lagi posting tentang tempat-tempat menarik di Kashmir di lain masa pula nanti..



                            hmmmm... enak dan wanginya saffron tea ni! 😊
                                                                                                  

     Byeeeeeeeeeeee.... 
      
                             

No comments:

Post a Comment

Sonamarg in Winter Season

Sonamarg In Winter Season Sonamarg  bermaksud  ' Meadow of Gold' . Musim Winter di Kashmir akan berlanjutan selama 5 bulan iait...