Sunday 11 November 2018

Kashmiri Kahwa Saffron Tea

Salam Maghrib...

Di kala petang meniti senja, hujan lebat begini... terkenang pulak saya akan minuman kegemaran saya ketika berada di bumi Kashmir iaitu kahwa.. Saya teringat juga sewaktu saya demam dan selsema ketika di sana, saya disarankan meminum kashmiri kahwa ini. Selepas minum secawan teh ini yang dimasak khas oleh seorang teman di sana, alhamdulillah saya semakin sihat.




Kashmiri Kahwa adalah minuman kegemaran bagi masyarakat kashmir. Ianya digelar sebagai kashmiri tea, campuran berbagai herba yang dimasak di dalam periuk, diminum bagi memanaskan badan. Jika anda berkunjung ke rumah orang tempatan, pasti akan dihidangkan dengan teh kahwa ini. Ianya juga digelar sebagai saffron tea.




INGREDIENTS:
Green tea, cinnamon, saffron and cardamom.



BENEFITS: 
Acts as a natural remedy, beverage for fitness, release the stress, maintain healthy skin, a dose of energy, immunes digestive system, the magic of flavours, lower the risks of high calories.

PREPARATION:

Shake the jar first so that the ingredients mix properly. Add 1/4 teaspoon of Kashmiri Kahwa to 1 cup of water and boil for 5 minutes. Add sugar /honey to taste. Garnish with thin cut almonds.


Jemput minum... 😊





No comments:

Post a Comment

Sonamarg in Winter Season

Sonamarg In Winter Season Sonamarg  bermaksud  ' Meadow of Gold' . Musim Winter di Kashmir akan berlanjutan selama 5 bulan iait...