Friday 13 March 2020

Indahnya Jamia Masjid, Kashmir

Indahnya Jamia Masjid, Kashmir


Jamia Masjid dibina oleh Sultan Sikandar ini merupakan masjid yang penting di Srinagar. Jamia Masjid  ini terletak di tengah-tengah bandar.. Old City, Srinagar. Senibina serta landscape masjid ini sangat cantik.


Jamia Masjid  is a mosque in Srinagar, Jammu & Kashmir, Indian Administered Kashmir. The Jamia Masjid of Srinagar is situated at Nowhatta, in the middle of the old city. An important mosque in Srinagar, it was built by Sultan Sikandar in 1400 AD. Later, the son of Sultan Sikandar, Zain-ul-Abidin got the mosque extended. 

gambar dari google

The attractions of the Jamia Masjid  of Srinagar, Kashmir include beautiful Indo-Saracenic architecture, a magnificent courtyard and 370 wooden pillars. Another feature of the mosque is the peace and tranquility inside it, standing out against the hustle of the old bazaars around it. Thousands of Muslims assemble at the mosque every Friday to offer their prayers.

gambar dari google

Selain dari Jamia Masjid, terdapat juga 2 buah masjid lain yang selalu dikunjungi oleh pelancong iaitu masjid Shah-i-Hamdan dan juga Haszratbal mosque atau pun dikenali sebagai Masjid Putih.

Saya selalu tak berkesempatan untuk bawa grup melawat ke masjid ini oleh kerana faktor masa, apabila balik dari tour luar bandar je, selalunya sudah agak lewat. 
Gambar bawah ni, apabila tiba situ, hujan pulak..


Berhadapan dengan Jamia Masjid ini, ada pulak deretan kedai..  
hmmm.. hujan kan... tinggggg.. 
shopping? hahahaa 😊







No comments:

Post a Comment

Sonamarg in Winter Season

Sonamarg In Winter Season Sonamarg  bermaksud  ' Meadow of Gold' . Musim Winter di Kashmir akan berlanjutan selama 5 bulan iait...