Saturday 29 February 2020

Chashme Shahi, Kashmir

Chashme Shahi Kashmir


Chashme Shahi adalah salah satu dari Mughal Garden yang ada di Srinagar ini. Ianya dibina ketika pemerintahan Shah Jahan. Garden yang terletak di banjaran Zabarwan disamping menampakkan pemandangan Dal Lake ini kelihatan sangat cantik, memukau mata yang memandang.

Chashme Shahi mendapat namanya dari mata air yang telah dijumpai oleh seorang wanita Kashmir yang bernama Rupa Bhawani dimana nama keluarganya adalah Sahib dan nama asal mata air ini disebut Chasme Sahibi.


Chashme Shahi or Chashma i Shahi, also called Chashma Shahi, is one of the Mughal gardens built in 1632 AD around a spring by Ali Mardan Khan, a governor of Mughal emperor Shah Jahan as per the orders of the Emperor, as a gift for his elder son Prince Dara Shikoh. The garden is located in the Zabarwan Range, near Raj Bhawan (Governor‘s house) overlooking Dal Lake in Srinagar, Kashmir, India.


Chashme Shahi originally derives its name from the spring which was discovered by the great female saint of Kashmir, Rupa Bhawani, who was from the Sahib clan of Kashmiri Pandits. The family name of Rupa Bhawani was 'Sahib' and the spring was originally called 'Chashme Sahibi'. Over the years the name got corrupted and today the place is known as Chashme Shahi (the Royal Spring).


  4 gambar di bawah ini diambil dari google...




The spring from which Jawaharlal Nehru drank

Waktu tiba ke situ, kami sebenarnya dah sangat letih sebab seharian berada di luar bandar Srinagar dengan perjalanan yang jauh. Jadinya saya pun tidaklah explore mughal garden ni dan cuma duduk bersantai aje dengan grup wanita sementara geng lelaki je yang naik ke atas. Akan cuba explore next time.











No comments:

Post a Comment

Sonamarg in Winter Season

Sonamarg In Winter Season Sonamarg  bermaksud  ' Meadow of Gold' . Musim Winter di Kashmir akan berlanjutan selama 5 bulan iait...